Bron: amweb
Ruim een maand na dato kan minister Sander Dekker voor Rechtsbescherming zijn werkbezoek aan Achmea nog niet als afgerond beschouwen. Een filmpje waarin hij de rechtsbijstand van de verzekeraar prees, leidde tot ophef. Vandaag werden er voor de derde keer Kamervragen over gesteld.

Tijdens het gewraakte werkbezoek aan Achmea Rechtsbijstand maakte minister Dekker een filmpje waarin medewerkers vertellen hoe ze hoogoplopende juridische conflicten voorkomen. De bewindsman noemde het kijkje in de keuken zinvol en leerzaam.
‘Geen reclame’
Het filmpje en een tweet met een ‘thumbs up‘ kwamen hem op flinke kritiek te staan. Dekker zou gratis reclame maken voor de verzekeraar. Ik maak geen reclame, reageerde de minister op Kamervragen hierover van PvdA’ers Attje Kuiken en Gijs van Dijk. En aan SP-collega Michiel van Nispen schreef hij het volgende: “Het afleggen van werkbezoeken is een goede manier om de praktijk beter te leren kennen en met verschillende partijen in gesprek te gaan. Met het delen van beeldmateriaal maak ik inzichtelijk waaruit deze werkbezoeken bestaan.”
In strijd met handboek
Die neemt daarmee geen genoegen. Vandaag dient hij opnieuw Kamervragen in over de kwestie. Van Nispen wil dat Dekker alsnog vertelt van wie het idee voor het filmpje komt. “Hoeveel voorlichters hebben zich hiermee beziggehouden? Waarom vond u dit een goed idee?”, aldus de SP-politicus.
Eveneens wil Van Nispen weten of de minister van elk werkbezoek zo’n filmpje maakt. Hij wijst erop dat in het handboek voor aantredende bewindspersonen wordt aangegeven dat terughoudendheid dient te worden betracht bij het accepteren van uitnodigingen die verband houden met commerciële activiteiten.
Het SP-Kamerlid is bovendien benieuwd welk verschil de minister ziet met de ongeoorloofde reclame die zijn voorganger ooit maakte voor KPN. Ard van der Steur ondertekende in 2016 een aan inwoners van Zoetermeer gerichte brief over een beveiligingssysteem van KPN. Het ministerie noemde dat achteraf ongelukkig.